På Oslo Kulturnatt 2018 arrangerte Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) samarbeid med Oslo Ladegård et «Pop-up Museum».

Vellykket «Pop-up museum» klar for nye oppdrag

Middelalderinteresserte fikk en virtuell, muntlig og grafisk museumsopplevelse på Oslo kulturnatt på fredag.

Synes du denne saken er like spennende som oss? Del denne saken Facebook Twitter

På Oslo Kulturnatt 2018 arrangerte Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) i samarbeid med Oslo Ladegård et «Pop-up Museum».

Her ble det presentert nye tolkninger og resultater fra de siste års utgravninger i forbindelse med utbyggingen av Follobanen i Gamlebyen.

Fleksibelt middelaldermuseum

Konseptet er inspirert av Oxford Archaeology sitt «Westgate Centre Pop-Up Museum»

– Et pop-up museum er en fleksibel og bærbar form for utstilling som kan brukes som formidlingsverktøy i mange forskjellige arenaer, f.eks. skole- eller bedriftsbesøk, foredrag og workshoper, sier arkeolog Mark Oldham.

NIKUs versjon av konseptet har tre elementer: den tematiske plakaten, arkeologen, og objekt eller installasjonen.

På Oslo Kulturnatt 2018 arrangerte Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) samarbeid med Oslo Ladegård et «Pop-up Museum». Her ble det presentert nye tolkninger og resultater fra de siste års utgravninger i forbindelse med utbyggingen av Follobanen i Gamlebyen.
Pop-up museum På Oslo Kulturnatt 2018 arrangerte Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) samarbeid med Oslo Ladegård et «Pop-up Museum».
Handel, mat og festBesøkedne fikk rykende fersk infromasjon fra de arkeologiske utgravningene i Gamlebyen i Oslo.

Mat, handel og fest i middelalderen

På Kulturnatt tok NIKU med seg temaene Handel, Mat og Selskap, arkeologene Mark Oldham og Sara Langvik Berge, og installasjonen 3D-modeller av strukturer og konstruksjoner fra Follobanen Bispegata.

– Med dette kunne vi fortelle om liv i middelalderen, hvordan arkeologer jobber, og hvordan nye metoder gir oss nye innsikter og hjelpe oss å tolke det arkeologiske materialet vi finner, sier Oldham.

På Kulturnatt tok NIKU med segtemaene Handel, Mat og Selskap, arkeologene Mark Oldham og Sara Langvik Berge, og installasjonen 3D-modeller av strukturer og konstruksjoner fra Follobanen Bispegata.
Tredimensjonaltbesøkende fikk oppleve Bispeallmenningen og annen arkeologi i 3D.
På Kulturnatt tok NIKU med segtemaene Handel, Mat og Selskap, arkeologene Mark Oldham og Sara Langvik Berge, og installasjonen 3D-modeller av strukturer og konstruksjoner fra Follobanen Bispegata.
Store og småEt lite pop-up museum har noe å by på for alle aldersgrupper. 3D-brillene var spesielt populære.

Pop-up museet tar nye oppdrag

Arkeologene har som mål å videreutvikle konseptet og ser fram til videre arrangementer.

– Dersom din organisasjon, bedrift, skole eller forening vil at vi skal «poppe» innom er det bare å ta kontakt, sier Oldham

Ta kontakt med Mark Oldham eller send oss en e-post på post@niku.no dersom dere vil ha besøk.