Uten tittel av Dan Graham, 1996. Vågan, Nordland
"Uten tittel" av Dan Graham, 1996. Vågan, Nordland. Foto: Kjell Ove Storvik / Skulpturlandskap Nordland

30 år med Skulpturlandskap Nordland – hvordan står det til med kunstverkene?

Nordland fylkeskommune har engasjert Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) til å gjennomføre en omfattende tilstandsvurdering av 25 kunstverk i Skulpturlandskap Nordland.

Synes du denne saken er like spennende som oss? Del denne saken

Skulpturlandskap Nordland er en kunstsamling på 36 skulpturer, som strekker seg over et område på 40.000 kvadratkilometer. NIKU skal nå undersøke 25 av disse kunstverkene.

Skulpturlandskap Nordland

  • Skulpturlandskap Nordland er et internasjonalt kunstprosjekt som ble realisert i perioden 1992-1998, med ytterligere skulpturer lagt til i 2009, 2010 og 2015.
  • Prosjektet består av 36 skulpturer plassert i 34 kommuner i Nordland og én i Troms.
  • 12 Kunstnere fra 18 forskjellige land har bidratt til samlingen.
  • Prosjektet ble initiert av Nordland fylkeskommune i samarbeid med de deltakende kommunene.

Prosjektet – Skulpturlandskap Nordland

Ivaretakelse av nordnorsk kulturarv

Over tid har vær og vind påvirket tilstanden til flere av kunstverkene i Skulpturlandskap Nordland. For å sikre at disse unike kunstverkene bevares for fremtidige generasjoner, er det nødvendig med en grundig tilstandsvurdering og vedlikeholdsplan.

–  Vi er svært opptatt av å bevare denne unike kunstsamlingen som en del av vår kulturarv. Dette prosjektet vil gi oss verdifull innsikt i hvordan kommunene og fylket best kan vedlikeholde og bevare kunstverkene,  sier Arne Ivar Mikalsen, fylkesråd for samfunn, kultur og miljø i Nordland fylkeskommune.

Prosjektet ble utlyst som en anbudskonkurranse i juni, og NIKU vant kontrakten i konkurranse mot et annet firma fra Oslo-området.

«Hode» av Markus Raetz, 1992. Vestvågøy, Nordland. Foto: Susanne Forsland / Skulpturlandskap Nordland

Nordnorsk landskap som utstillingsrom

Skulpturene som skal tilstandsvurderes består av en rekke ulike typer materialer slik som granitt, marmor, stål, jern eller betong, og NIKU benytter en omfattende metodikk for tilstandsvurdering. Den inkluderer både minne- og kunstfaglige og tekniske vurderinger, så vel kunstnerens intensjoner som kuratoriske hensyn.

Denne type stedsspesifikk kunst bruker landskapet som sitt utstillingsrom, noe som innebærer at NIKU i sin tilstandsvurdering også må å ta hensyn til hvordan endringene i landskapet og naturen – forfall og forvitring – kan være en del av kunstverket.

Konservator Christina Süß er en av prosjektdeltakerne fra NIKU som gleder seg enormt til å ta fatt på arbeidet i vakre Nordland, som hun mener er både interessant og utfordrende.

–  Som konservator er man vant til å jobbe for best mulig bevaring av et kunstverk, men i arbeidet med noen av disse kunstverkene blir våre vanlige arbeidsmetoder og etiske tilnærminger utfordret. Vi skal tillate nedbrytning og kunstverkets utvikling over tid i møte med naturen.

Feltarbeid og tilstandsvurdering

Metoden som benyttes i dette arbeidet er tilstandsvurdering og kuratorisk kartlegging basert på situert kunnskap og egne observasjoner.

En triangulær kartleggingsmetodologi benyttes:

  • Intensjon med skulpturen: Dokumentasjon av tilstand versus ikke-intensjonelle endringer.
  • Relasjon til omgivelsene: Tilstand og endringer i samspillet med landskap/naturmiljø.
  • Kuratoriske hensyn: Kuratorisk tilstand, historie og langsiktige målsetninger.
  • Materiell tilstandsvurdering: Dokumentasjon etter Nordisk Konservatorforbunds standarder, inkludert materialbruk, mål, plassering, tilstand og skadeårsak.

Vurdering av kunstverkene

Tilstandsvurderingene NIKU skal gjøre innebærer en grundig dokumentasjon av hvert enkelt kunstverks nåværende tilstand, inkludert materiell tilstand, kunstnerisk intensjon og samspill med omgivelsene. Etter endt feltarbeid vil det bli utarbeidet en tilstandsrapport med en vedlikeholdsplan til Nordland fylkeskommune med vurdering av hvert kunstverk og anbefalinger til vedlikehold.

–   Vår tilnærming sikrer at vi får en helhetlig forståelse av hvert kunstverk i deres omgivelser, noe som er essensielt for å kunne gi presise anbefalinger for vedlikehold, sier Torgrim Sneve Guttormsen, prosjektleder i NIKU.

Han fortsetter med å fortelle at når NIKU gjør tilstandsvurderinger av kunstverk, benytter de en rekke metoder fra visuell inspeksjon og dokumentasjon til miljøvurdering.  Den visuelle inspeksjonen innebærer en grundig vurdering av materialene som er brukt i kunstverkene, som metall, stein, tre, etc., for å forstå deres nåværende tilstand, hvordan de kan ha blitt påvirket over tid og risiko for videre nedbrytning. Miljøvurdering innebærer evaluering av skulpturens relasjon til landskapet, derav samspillet mellom natur og kultur, og om det er endrede ytre forhold slik som ny bebyggelse og endringer i naturen der kunstverkene er plassert som kan påvirke opplevelsen av kunstverket og dets tilstand.

 «Il Nido»/ Reiret av Luciano FabroFoto: Vegar Moen/ Nordland Fylkeskommune.

Høy faglig kompetanse:

  • Torgrim Sneve Guttormsen: Prosjektleder for tilstandsvurderingen, arkeolog og seniorforsker (PhD) i NIKU med kunnskap om minne- og kulturarvsforskning, derav landskapsforskning. Torgrims forståelse av kunstverks historiske og kulturelle kontekst og forvaltningspraksis som inkluderer kunnskap om verneideologi er nyttig inn i dette arbeidet.
  • Christina Süß: Muralmalerikonservator med ekspertise innen mural og stein, og bred erfaring i å bevare og undersøke bygninger og kunstverk. Christina har også lang erfaring med utendørskulpturer fra sitt hjemland Tyskland.
  • Kjersti Marie Ellewsen: Avdelingsleder for NIKUs konserveringsavdeling og gjenstandskonservator med erfaring fra norske museer og kulturminneforvaltning.
  • Per Gunnar Eeg-Tverbakk: Utviklingsleder i Oslo kommunes kunstsamling, Kulturetaten. Har tidligere jobbet som prosjektleder for Kunst i Nordland, i Nordland fylkeskommune, med blant annet ansvar for oppfølging av Skulpturlandskap Nordland.

Over 30 år siden starten av skulpturlandskap Nordland

Skulpturlandskap Nordland ble til som et resultat av en omfattende debatt om kunstens plass i samfunnet. Tanken var å bruke det fantastiske langstrakte landskapet i Nordland som et enormt utendørs galleri for kunstverkene, bringe kunst ut i det offentlige rom og gjøre den tilgjengelig for alle.

Et viktig utgangspunkt har vært tanken om at et kunstverk med sitt nærvær skaper sitt eget sted og også synliggjør sine omgivelser, slik at stedet får en ny dimensjon.

Nordland er et omfangsrikt og langstrakt fylke. Dette innebærer at det å oppsøke denne kunstsamlingen er en lang reise i det faktiske rom. Men det er også en lang reise med hensyn til det mangfold av rom verkene er plassert i, og en lang reise med tanke på rikdom av kunstneriske uttrykk som representerer bredden innenfor skulpturkunsten, fra 60-tallet fram til i dag.

Liste over kunstverkene som skal tilstandsvurderes

Er du i Nord-Norge i september og ser en bil med NIKU-logo i veikanten? Da kan det være Torgrim og Christina som er på befaring. Under følger en liste over alle kunstverkene som skal tilstandsvurderes, og tidspunkter hvor NIKU vil være ute på vurdering.

«Uten tittel» av Per Barclay, 1993. Fauske, Nordland. Foto: Ernst Furuhatt / Skulpturlandskap Nordland