Møt kunsthistorikeren: Med hjerte for kirkekunst
5 i NIKU: I 17 år har Elisabeth Andersen jobbet med kirkekunst og kirkeinteriør i NIKU. Hun har gjennom årene forsket på alt fra middelalderske alterskap, svevende dåpsengler til kalkmalerier og glassmalerier.
Elisabeth Andersen
- Kunsthistoriker, 52 år
- Avdeling: Bygning
- Arbeidssted: NIKU, Oslo
- Fartstid: 17 år i NIKU
Les Elisabeth sine svar fra «5 i NIKU»:
Hva jobber du med i NIKU?
Jeg jobber med prosjekter knyttet til kirkeinteriører og kirkekunst, fra middelalderen til i dag. Jeg jobber både med å få oversikt over hva vi har av kunst og inventar i kirkene våre, sette dette inn i en historisk kontekst, og ikke minst å formidle denne kunnskapen. Mye av jobben min består derfor av å formidle meningsinnholdet og betydningen av kirkekunsten i kirkene i dag.
Hva er det mest minneverdige prosjektet du har jobbet på i NIKU?
Jeg har mange prosjekter som har vært spennende og minneverdige, så her er det vanskelig å velge. Et prosjekt som jeg har likt spesielt godt er et formidlingsprosjekt jeg gjorde på oppdrag for Hovedorganisasjonen KA, som blant annet resulterte i en liten bok kalt “Glimt fra norske kirkerom”. Den består av små epistler om et utvalgte underlige, vakre, morsomme og interessante kunst- og kultminneskatter fra kirker over hele landet. Den viser – som tittelen sier – et glimt av hva vi har brukt, innredet og prydet kirkene våre med gjennom 900 år.
30 års jubileum
- NIKU fyller 30 år og vi vil gjerne vise frem den brede, unike og spennende kompetansen som finnes i NIKU. Hos oss er mange fagfelt representert, og vi jobber mye tverrfaglig på våre prosjekter.
- Så i anledning vårt 30 års jubileum – og i stedet for 5 på gata – så presenterer vi: 5 i NIKU!
- Følg også NIKU på Facebook i november, og lær mer om oss og den kunnskapen vi har opparbeidet gjennom tiår med oppdrag og forskning på kulturminner.
Hvordan tenker du at ditt fagområde har utviklet seg over årene?
Som kunsthistoriker som jobber med kirkekunst, syns jeg at mitt fagfelt har fått dårligere betingelser og betydning gjennom årene. Fokuset og pengene i prosjekter går i hovedsak til istandsetting og konservering. Dette er absolutt nødvendig, men vi trenger også kunnskap om hva vi setter i stand og bevarer, og hvorfor vi gjør det.
Hva tror du blir viktige for ditt fagfelt i fremtiden?
Jeg tror det mer enn noensinne blir viktig å ha mer kunsthistorisk kompetanse inn i kirkeprosjekter. Kunnskapen om kristendommen har sunket drastisk de siste tiårene og bibelske fortellinger er ikke i samme grad en del av vår kollektiv forståelse. Det gjelder også i stor grad forståelsen av meningsinnholdet i eldre kirkekunst. Kunsthistorikere kan sette gjenstandene inn i en historisk og kunsthistorisk kontekst, formidle meningsinnholdet, og hva gjenstander har blitt brukt til, og hvilken betydning kunsten har hatt og har for kirke og samfunn. Med det store kirkebevaringsprogrammet håper jeg at også kunsthistorikerne får en viktig(ere) rolle i fremtiden!