I et nytt dokumentasjonsprosjekt ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) har forskere undersøkt tømmeret fra den tapte middelalderkirken Fløan kapell på Skatval. Nye dendroprøver har nå gitt svar på når den spesielle kirken ble bygget, og av hvem.
Historisk oppdagelse: Karl XIIs skjulte transportvei avdekket ved Blomsholm
Ny georadarteknologi har avdekket spor etter Karl XIIs spektakulære transport av galeier over land i 1718. Oppdagelsen gir ny innsikt i en av Sveriges mest fascinerende militære operasjoner.
Georadarprosjektet ved Blomsholm
- Prosjektet er initiert av NIKU.
- Prosjektleder: Erich Nau
- Gjennomført i samarbeid med kollegaer fra Arkeologerna (Bengt Westergaard), VIAS/Universitetet i Wien (Immo Trinks) og Bohusläns Museum (Roger Nyqvist).
- Følg med i NIKUs kanaler for flere resultater fra dette arbeidet:
- Nettsider: Digital arkeologi — Norsk institutt for kulturminneforskning
- Instagram: @niku_digitalarchaeology
I desember gjennomførte Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) et georadarprosjekt ved Blomsholm i Bohuslän, Sverige. Prosjektet ble gjennomført i tett samarbeid med Arkeologerna, Bohusläns Museum og Vienna Institute for Archaeological Science (VIAS).
Bakgrunnen for prosjektet var en stor-skala testing av det nyutviklede AutoMIRA-systemet. Ifølge arkeolog og prosjektleder Erich Nau ble Blomsholm ble valgt som testområde på grunn av den rike kulturarven som finnes her. Området huser blant annet Sveriges nest største skipssetning, den imponerende storhaugen Grönehög, flere gravhauger, domarringer og spor etter bosetninger.
– Dette området gir en unik innsikt i fortidens landskap, men å finne en skjult historisk rute hadde vi ikke turt å håpe på. Undersøkelsen viser nemlig tydelige spor etter Galärvegen fra 1718, og er helt klart et av de mest spennende funnene fra denne undersøkelsen, forteller Nau.
Blomsholm – et unikt kulturlandskap
- Blomsholm er kjent som et av Sveriges viktigste kulturarvsteder, med flere spektakulære monumenter.
- Den store skipssetningen fra romersk jernalder består av 49 steiner og er den nest største i Sverige.
- Storhaugen Grönehög, datert til folkevandringstid, er en av Skandinavias største gravhauger, og ligger strategisk plassert ved den gamle kystlinjen.
- Gravhaugene og dommarringer i området vitner om omfattende aktivitet i jernalder og vikingtid.
Galärvägen: En skjult historisk rute
I 1718 beordret den svenske kongen Karl XII at tolv store skip skulle flyttes over land mellom Strömstad og Iddefjorden. Målet var å angripe Fredriksten festning ved Halden fra en uventet retning, ettersom fjordens innløp fra havet var blokkert. Det var en massiv operasjon som krevde at opptil 30 tonn tunge fartøy skulle fraktes over land.
Ifølge Nau var lite kjent om denne transportveien før den ble oppdaget i NIKUs georadardata. I stedet for de forventede arkeologiske restene i nærheten av den imponerende skipssetningen fra jernalderen på Blomsholm, avdekket undersøkelsen spor etter Karl XIIs transportvei.
Unike spor av Galärvegen ved hjelp av georadar
Galärvegen er navnet på ruten som ble brukt av kongen Karl XII og hans 800 soldater for å frakte tolv store galeier over land fra Strömstad til Iddefjorden under felttoget mot Norge.
Transporten, som startet 26. juni 1718 krevde flere måneder med hardt arbeid. De tunge fartøyene ble flyttet med hjelp av taljer, blokker, hester og smurte tømmerstokker, over 25 kilometer, og gjennom et utfordrende terreng.
Foreløpige analyser fra NIKUs georadarundersøkelse har avdekket flere spennende funn. Georadardataene fra AutoMIRA-systemet viser flere parallelle, lineære strukturer som stemmer godt overens med denne historiske transportveien. Disse strukturene starter ved den sørlige grensen av undersøkelsesområdet og kan følges over en lengde på 160 meter, rett vest forbi skipssetningen. Sporene er spesielt tydelige i den sørlige delen, og tolkes som rester etter tømmerstokker som ble lagt langs veien for å stabilisere den i bløte områder. Her har de parallelle sporene en ytre bredde på cirka 8 meter og en indre bredde på 3,5 meter. Lengre nord, nær skipssetningen, er kun den 3,5 meter brede strukturen synlig.
I tillegg til sporene etter Galärvegen har vi funnet strukturer som foreløpige analyser har identifisert som forhistoriske gravhauger og bosetningsspor.
Under Karl XIIs felttog ble området ved Blomsholm brukt som feltsykehus, og flere soldater ble gravlagt i skipssetningen. Dette gjør dataene utfordrende å tolke, ettersom området har vært påvirket av mange ulike aktiviteter gjennom århundrene.
Ifølge Roger Nyqvist fra Bohusläns Museum gir disse oppdagelsene oss allikevel en unik mulighet til å knytte historiske dokumenter direkte til arkeologiske spor i landskapet:
– Oppdagelsen av Galärvegen gir oss en unik mulighet til å kombinere historiske kilder med moderne teknologi for å utforske og formidle viktige deler av vår felles kulturarv. NIKUs georadarundersøkelse er et verdifult bidrag til vår forståelse av Blomsholm som et komplekst og dynamisk kulturlandskap gjennom flere tidsperioder.
NIKU – Digital arkeologi
NIKUs avdeling for Digital arkeologi arbeider med ulike digitale metoder rettet mot forskning på og dokumentasjon av kulturminner fra eldre og nyere tid.
- Vi tar i bruk tradisjonelle registrerings,- dokumentasjons- og uttegningsteknikker i kombinasjon med en visuell, romlig og digital 3d-verden.
- Vi benytter teknikker som eksempelvis laserskanningfra fly og bakke, bildebasert modellering (fotogrammetri) og RTI (Reflectance Transformation Imaging).
- Ved arkeologiske geofysiske undersøkelser bruker vi bakkepenetrerende radar (GPR) og magnetometer.
- AutoMIRA-systemet som NIKU benytter er skreddersydd for store infrastrukturprosjekter som vei og jernbane.
- Interessert i å se noen eksempler fra tidligere gjennomførte prosjekter? Ta en titt på vår eksempelsamling – Kulturminner digitalt-Se hva vi gjør!
AutoMIRA-systemet – en revolusjon for geofysiske undersøkelser
NIKUs undersøkelse på Blomsholm markerte en viktig milepæl i utviklingen av AutoMIRA-systemet, et autonomt georadarsystem utviklet av NIKU i samarbeid med det trønderske firmaet AutoAgri.
Systemet er designet for å dekke store områder raskt og effektivt, med en kapasitet på opptil 5-7 hektar per dag. Nau kan fortelle om tre dager med kontinuerlige undersøkelser uten større tekniske problemer:
– Vi fikk undersøkt et areal på hele 8,5 hektar på kun tre dager. Selv om det finnes behov for noen flere oppgraderinger i fremtiden, bekrefter dette systemets robusthet.
Dette betyr at NIKU fra neste feltsesong kan dekke større arealer enn tidligere og på kort tid hente inn høyoppløselige georadardata. Det autonome systemet, sammen med siste generasjons georadar (MIRA HDR, GuidelineGeo), vil øke både kapasiteten og nøyaktigheten på dataene betraktelig, ifølge Nau.