Gatekunst har blitt en av de mest populære kunstneriske bevegelsene, og den som er nærmest samfunnet, men formalisering og kommersialisering skaper utfordringer, skriver NIKUs laima Nomeikaite i dette innlegget på forskning.no
Gatekunst, Kulturarv og byrom
I ny forskning er gatekunst anerkjent som kulturarv, men ethvert forsøk på å integrere gatekunst i kulturminneforvaltningens praksis har ikke gitt svar på de filosofiske og praktiske problemene i forbindelse med bevaring av gatekunst. Delprosjektet har som målsetting å utforske hvordan en kan bevare noe som er en midlertidig kunstform som er ulovlig satt opp, hvem som har rett til bevaringen og hva som er bevaringsverdig.
Prosjektet ser videre på gatekunstens rolle i byrommet og relasjonen mellom menneskene, gatekunstverkene og kulturarv. Forholdet analyseres i tilknytting til følgende aspekter som minner, hverdagspraksis, performativet, affekt, emosjoner, stedsidentitet, tilhørighet, sosial inkludering/ekskludering, makt og temporalitet.
Hovedfokuset i analysen baseres på kvalitative metoder som intervjuer, diskursanalyse, observasjoner og hverdagspraksis. Ulike empiriske eksempler brukes fra Norge, men også fra andre land.
Ansvarlig: Laima Nomeikaite
- Status Under arbeid
- Oppdragsgiver NIKU
- Tidsperiode 2016-2018