Kronikk: Både lovlig og ulovlig gatekunst er viktig
Gatekunst har blitt en av de mest populære kunstneriske bevegelsene, og den som er nærmest samfunnet, men formalisering og kommersialisering skaper utfordringer, skriver NIKUs laima Nomeikaite i dette innlegget på forskning.no
For 20 år siden var det ikke så mye diskusjon om gatekunst og graffiti. Illegale kunstverk ble som oftest spontant fjernet, uavhengig av kunstnerens status eller kunstneriske uttrykk. Da den kjente britiske gatekunstneren Banksy besøkte Bergen på slutten av 90-tallet, var det ingen offentlige reaksjoner da hans stensiler ble fjernet fra byrommet. Kunstverkene av den lokale gatekunstneren Dolk, som i dag er den mest kjente i området, ble også bare fjernet.
I dag er det annerledes. Dolks og Banksys gatekunst har blitt kjennemerker for byer og bedrifter. Verkene deres beveger seg fra gatene til gallerier. Lokale myndigheter tar initiativ til å bevare kunsten deres. Gatekunst har blitt en av de mest populære kunstneriske bevegelsene, og den som er nærmest samfunnet.