Reguleringsplanene for dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker er vedtatt
19. og 20. juni 2018 vedtok Horten, Re og Tønsberg kommuner reguleringsplanene for bygging av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker. NIKU har utredet konsekvenser for kulturminner i området og vært rådgivere i prosessen.
Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) deltar som rådgivere i planleggingen av høyhastighetstog gjennom Vestfold, det såkalte InterCity-prosjektet i regi av Bane NOR. Planen er at det skal stå klart et nytt dobbeltspor på strekningen Nykirke – Barkåker i 2023.
NIKU har utredet konsekvenser for kulturminner i de berørte områdene. En viktig del konsekvensutredningen har vært å undersøke i hvilken grad forslaget om ny jernbanetrasé ville komme i konflikt med de store gravhaugene og høvdinggården på Borre fra jernalderen.
Mer om prosjektet Utredning av Vestfoldbanen: IC Nykirke-Barkåker her.
Berømmer flinke rådgiverne
De vedtatte reguleringsplanene er en viktig milepæl på veien fram til nytt dobbeltspor, og med vedtaket på plass, holder Bane NOR planlagt framdrift.
– Vi har hatt flinke rådgivere, berømmer planleggingsleder Elsebeth Anicken Bakke fra Bane NOR.