Vellykket «Pop-up museum» klar for nye oppdrag
Middelalderinteresserte fikk en virtuell, muntlig og grafisk museumsopplevelse på Oslo kulturnatt på fredag.
På Oslo Kulturnatt 2018 arrangerte Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) i samarbeid med Oslo Ladegård et «Pop-up Museum».
Her ble det presentert nye tolkninger og resultater fra de siste års utgravninger i forbindelse med utbyggingen av Follobanen i Gamlebyen.
Fleksibelt middelaldermuseum
Konseptet er inspirert av Oxford Archaeology sitt «Westgate Centre Pop-Up Museum»
– Et pop-up museum er en fleksibel og bærbar form for utstilling som kan brukes som formidlingsverktøy i mange forskjellige arenaer, f.eks. skole- eller bedriftsbesøk, foredrag og workshoper, sier arkeolog Mark Oldham.
NIKUs versjon av konseptet har tre elementer: den tematiske plakaten, arkeologen, og objekt eller installasjonen.
Mat, handel og fest i middelalderen
På Kulturnatt tok NIKU med seg temaene Handel, Mat og Selskap, arkeologene Mark Oldham og Sara Langvik Berge, og installasjonen 3D-modeller av strukturer og konstruksjoner fra Follobanen Bispegata.
– Med dette kunne vi fortelle om liv i middelalderen, hvordan arkeologer jobber, og hvordan nye metoder gir oss nye innsikter og hjelpe oss å tolke det arkeologiske materialet vi finner, sier Oldham.
Pop-up museet tar nye oppdrag
Arkeologene har som mål å videreutvikle konseptet og ser fram til videre arrangementer.
– Dersom din organisasjon, bedrift, skole eller forening vil at vi skal «poppe» innom er det bare å ta kontakt, sier Oldham
Ta kontakt med Thomas Wrigglesworth eller send oss en e-post på post@niku.no dersom dere vil ha besøk.