Bruk av geofysiske undersøkelser blir i dag mer og mer vanlig ved arkeologiske undersøkelser i større infrastrukturprosjekter som veg- og jernbane. Men hvorfor utnyttes ikke disse dataene av flere av aktørene i større utbyggingsprosjekter?

Her er alle artiklene fra Digital arkeologi.
Bruk av geofysiske undersøkelser blir i dag mer og mer vanlig ved arkeologiske undersøkelser i større infrastrukturprosjekter som veg- og jernbane. Men hvorfor utnyttes ikke disse dataene av flere av aktørene i større utbyggingsprosjekter?
Ved hjelp av nyutviklede motoriserte georadarsystemer kunne NIKUs arkeologer gjøre noen store oppdagelser på Gjellestad. Men hvordan virker det egentlig og hva skjer videre?
Her er en film om funnet og prosessen.
En georadar har avdekket spor av et vikingskip og en rekke gravhauger og hus fra jernalder ved Jellhaugen i Halden kommune.
Vegen ut til presidentboligen Bessastaðir på Álftanesi utvides. Men først skal det gjøres arkeologiske undersøkelser, og her bidrar NIKU med ekspertise.
Under arbeidet med å kartlegge den gamle kongevegens trasé over Dovrefjell med georadar kom arkeologene over rester av det som kan være en middelalderkirke.
Testet undersøkelser med georadar (GPR) i nord-norsk jordsmonnn med gode resultater.
Fagfolk fra NIKU 3D-dokumenterer runene på Skrivarberget i Stjørdal.
I forbindelse med nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker i Vestfold har NIKU gjennomført det hittil største arkeologiske registreringsprosjekt med georadarundersøkelser noensinne.
Dette forskningsprosjektet utforsker muligheten for å lage en dokumentasjon av treverket og bygningen som kan brukes videre i forskning på byggeskikk i middelalderen.
NIKUs digitale arkeologiavdeling har gjort noen oppsiktsvekkende funn etter georadarundersøkelser på Sem gård i Buskerud.
Denne uken gjorde NIKUs fagfolk geofysiske undersøkelser utenfor den islandske presidentboligen.