Tekniologi møter arkeologi Denne røde robotgeoradaren kjører alene rundt på leting etter kulturminner under bakken. Foto: Jani Causevic, NIKU.

Teknologi møter arkeologi

Den er svær, rød og kjører selv rundt på jordet på jakt etter arkeologiske spor ingen kan se. Nei, den er ikke en del av Transformers-universet, men en helt ny type georadarrobot. Denne våren tar arkeologer fra NIKU i bruk en revolusjonerende ny teknologi på leting etter ukjente kulturminner.

Synes du denne saken er like spennende som oss? Del denne saken

AutoAgri AS er et Trøndersk teknologiselskap som utvikler og produserer selvkjørende elektrisk redskapsbærer for landbruk, park og anlegg. 

Guideline Geo/MALÅ, med base i Nord Sverige, er et ledende teknologiselskap med fokus på geofysisk målingsutstyr er leverandør av georadarteknologien 

NIKU er et uavhengig forsknings- og kompetansemiljø for norske og internasjonale kulturminner. NIKU jobber med utvikling og bruk av høyteknologiske løsninger i forbindelse med arkeologiske kartlegging.

De første testene av denne georadarroboten ble gjort i Trøndelag i fjor høst. I samarbeid med NTNU Vitenskapsmuseet og arkeologer fra Trøndelag fylkeskommune ble det gjort undersøkelser på gårdene Auran og Vinnan i Stjørdal kommune.

Teknologien lover økt effektivitet, klimavennlige løsninger, og en mer nøyaktig kartlegging av kulturminner under bakken.

Robot på jakt etter kulturminner

Den selvkjørende maskinen AutoMira består av to hovedkomponenter, en autonom redskapsbærer utviklet til jordbruk og et påmontert høyoppløselig, flerkanal-georadarsystem.

Det autonome systemet utfører datainnsamlingen alene og uten fører, med automatisk overføring av data til PC. Dette gjør at arkeologen kan starte prosessering og tolkning av dataene mens roboten tar seg av kjøring og datainnsamling.

Automatisk dataoverføringMens roboten samler inn data, kan arkeologen lese av og gjøre tolkninger fortløpende. Dette sparer mye tid. Foto: Jani Causevic, NIKU.
Prosjektleder og georadarekspertErich Nau leder prosjetket og utviklingen av den revulosjonerende georadaren. Foto: NIKU.

Roboten er et resultat av samarbeid mellom AutoAgri, Guideline Geo/MÅLÅ og NIKU.

Og det er først nå den nye georadaren slippes løs for alvor. Denne uka kjører arkeologer fra NIKU i samarbeid med Vestfold fylkeskommune på Heimdalsjordet, om lag fem hundre meter unna Gokstadhaugen i Sandefjord kommune. Det er fra denne haugen vi har et av de best bevarte vikingskipene som er funnet.

– På dette jordet er det tidligere påvist en handelsplass fra vikingtid, sier prosjektleder Erich Nau fra NIKU. Han er en av Norges mest erfarne georadareksperter.

– Vi har kjørt flere ganger på samme sted med ulike typer georadarutstyr siden 2011. Nå kan vi sammenligne de nye dataene med de gamle og se hvor store forbedringene er.

Mange fordeler med den nye teknologien

Bakkepenetrerende radar, også kjent som GPR eller georadar, er en måte å se gjennom bakken på uten å ødelegge den.

Den bruker høyfrekvente radiobølger, lignende dem i en vanlig radio, for å sende signaler ned i bakken. Når disse signalene treffer objekter eller overflater under jorden, blir de reflektert tilbake til radaren.

Robotgeoradaren har en antenne som gir langt høyere oppløsning enn disse tradisjonelle georadarene. Dette betyr at spor etter menneskers liv og aktiviteter under markoverflaten blir lettere å kartlegge og tolke.

Umiddelbare resultaterFør kunne det gå lang tid før resultatene var på plass. Nå som arkeologene selv slipper å kjøre georadaren vil de kunne starte tolkningen ummidelbart. Foto: Erich Nau, NIKU.
Stor maskinDen nye georadaren er lett å få øye på. Her med arkeolog Monica Kristiansen som målestokk. Foto: Erich Nau, NIKU.

– Vi kan oppdage ting som for eksempel skjulte gjenstander eller nedgravninger i bakken, uten å grave. Det kan sammenlignes det med å ta et slags røntgenbilde av jorda, Tidligere har arkeologene selv kjørt georadaren rundt på jordet. Nå trenger vi kun en liten time på å sette opp systemet og kjøreruten, så klarer maskinen resten på egenhånd, sier Nau.

AutoMiraen er en helelektrisk maskin som kan kjøre over et større område på kortere tid enn de førerstyrte maskinene, og er designet slik at den kan rotere rundt seg selv. Den får derfor en veldig liten svingradius og kjøringen blir mye mer tids- og konstnadseffektiv, i tillegg til å være et miljøvennlig alternativ.

Pionérarbeid

Knut Paascheer NIKUs avdelingsleder for Digital arkeologi. Han jobber med utvikling og bruk av høyteknologiske løsninger i forbindelse med arkeologiske kartlegging. Foto: NIKU.

Maskinen er en av de første i sitt slag i verden. Sammen med sine samarbeidspartnere er NIKU trolig den operatøren som har kommet lengst fram i denne utviklingen.

– Vi er utrolig stolte av det vi har fått til sammen med AutoAgri og Guideline Geo/MALÅ, sier Knut Paasche fra NIKU. Paasche er avdelingsleder for Digital arkeologi, og pådriver for utviklingen av den nye georadaren.

– Dette er et flott eksempel på at tverrfaglig samarbeid frembringer innovative løsninger.

Nå håper arkeologene å få et enda mer detaljert bilde av det som ligger igjen fra vikingtiden under jorda. Kan de finne spor etter hus, tomter, veger, bryggeanlegg og graver de ikke så på den forrige undersøkelsen av Heimdalsjordet?

Samarbeider med Vestfold fylkeskommune

I løpet av de neste ukene vil NIKU gjennomføre flere undersøkelser med det nye robotgeoradar rundt om i Vestfold. De samarbeider med arkeologer fra Vestfold fylkeskommune, som også støtter prosjektet finansielt.

– Dette samarbeidet gir oss en unik mulighet til å utforske og forstå vårt historiske landskap med ny og avansert teknologi. Vi ser frem til å avdekke nye funn som kan gi oss verdifull innsikt i vår rike kulturarv, uttaler Petra Schneidhofer, arkeolog i Vestfold fylkeskommune.