To år etter opprettelsen av beredskapstelefonen, har NIKU opparbeidet seg mange erfaringer. Disse erfaringene ble delt med ansatte i fylkeskommunen som var på kurs i regi av Riksantikvaren 6. juni.
Beredskapstelefonen – Krisehåndtering for kulturminner
NIKU tilbyr døgnåpen rådgivning på telefon i akutt situasjon der det har oppstått eller er fare for at det kan oppstå skader på kulturminner.
Telefonnummer: 481 10 777
Hvert år går store materielle verdier tapt som følge av akutte hendelser som brann eller vannskader, hærverk, feil på tekniske anlegg eller andre uforutsette hendelser. Brannvesenet og RVR-tjenesten (restverdiredningstjenesten) er raskt til stede for å minimere omfanget av skadene etter slike hendelser.
Det er viktig med rask respons for å unngå store sekundære skader. Dette er særlig viktig der uerstattelige og kulturhistorisk viktige verdier er rammet. NIKU har spesialkompetanse på dette, og bistår redningstjenesten og eiere med rådgivning for å minimere skader på interiør og inventar.
Rådgivningen kan også innebære veiledning om fremdrift og rekkefølge på tiltak, avklaring av alvorlighetsgrad, og bidrag for å lage et aktørkart. Vi har også bidratt i hendelser som omfatter andre kulturhistoriske verdier som bygninger og inventar, her kan det nevnes middelalderruiner og fredet fartøy.
Gjennom vår beredskapstelefon har NIKU en aktiv rådgivningstjeneste for å bistå i slike kriser i kritisk tidlig fase.
Konservatorer betjener beredskapstelefonen hele døgnet. Ved behov, henviser NIKU videre til eksperter slik at tjenesten skal kunne dekke ulike materialtyper med kulturhistorisk verdi.
Våre medarbeidere er Nina Kjølsen Jernæs og Kjersti Ellewsen.
Tjenesten er en del av NIKUs nationale oppgaver tildelt fra Klima- og Miljødepartementet og Riksantikvaren.
- Status Under arbeid
- Oppdragsgiver Riksantikvaren/Klima- og Miljødepartementet
- Tidsperiode 2022 -