To år etter opprettelsen av beredskapstelefonen, har NIKU opparbeidet seg mange erfaringer. Disse erfaringene ble delt med ansatte i fylkeskommunen som var på kurs i regi av Riksantikvaren 6. juni.
Kriseberedskap og restverdiredning
NIKU kan bidra med kunnskap om førstehjelp til våte, nedsotete og skitne kunstgjenstander og kulturminner.
Kontakt oss
Dersom det inntreffer ekstreme hendelser som innebærer tap eller forringelse av kulturminner, kunst eller annet verdifullt inventar, har NIKU kompetanse på restverdiredning.
Hendelser som brann og flom, ulmebrann eller feil på sprinkelanlegg kan gjøre stor skade både bygg, interiør og annet løst inventar. NIKU har erfaring og kunnskap innen forberedende krisearbeid, krisehåndtering og skademinimerende arbeid. Vi samarbeider med blant annet brann- og redningsetaten i slike situasjoner.
Kunnskap om førstehjelp og restverdiredning av kulturminner
NIKU har ansatte som er sertifiserte for å koordinere arbeidet med restverdiredning av viktige og skjøre gjenstander av ulike materialer. Vi kan bidra med kunnskap om førstehjelp til våte, nedsotete og skitne gjenstander og eldre bygg.
Med riktig og rask agering etter en ulykke med større materialskader på bygg og innbo, minimeres skadeomfanget av mugg, tørkeskader og materialtap. Ved å komme raskt på plass med håndtering av skadede gjenstander, bidrar vi til at mest mulig av interiør og originale overflater i eldre bygg også finnes etter en uønsket hendelse.
Les også: Forskningsartikkelen «A roadmap for making a salvage plan. Valuing and prioritising heritage objects» (2021) av Nina Kjølsen Jernæs
Hva tilbyr vi?
- Bistand til ROS-analyser (risiko- og sårbarhetsanalyser)Vi utfører vurderinger og interne prioriteringer av inventar eller samlinger. Det kan for eksempel være for kirker, fredede bygg og andre kulturminner, museer, gallerier o.l.
- Trening på scenarioerVi kan trene sammen med de involverte på ulike scenarier og vi kan bistå og gi råd vedrørende nødvendige forberedelser på stedet. Slik trening skaper nettverk og dialoger som er uvurderlige dersom ulykken inntreffer.
- Telefonisk bistand ved kriseVed brann, oversvømmelse, feil på overrislingsanlegg eller andre hendelser som fører til skader på bygg og/eller innbo, kan vi bistå den første kritiske tiden etter hendelsen via telefon og sms.
- Koordinering av redningsarbeid og logistikkSå fort vi har anledning og kapasitet, kan vi være på plass for å koordinere arbeid med nødvendig registrering, dokumentasjon, tilstandsvurdering, tørking og pakking.Vi kan også bistå i nødvendig logistikk ved evakuering av et større antall skjøre og verdifulle gjenstander.